Aká káva je vhodná počas tehotenstva či dojčenia?

vhodná káva počas tehotenstva

Ak patríte medzi ľudí, ktorí sa ráno potrebujú nakopnúť chutnou šálkou kávy, zrejme vás trápi predstava, že sa jej počas tehotenstva alebo dojčenia, budete musieť vzdať. Ako je to s tehotenstvom a pitím kávy? Koľko kofeínu je bezpečné prijať počas tehotenstva a čo môžete urobiť, aby ste jeho príjem obmedzili? V článku vám prinášame všetky dôležité informácie o tom, aká káva je vhodná počas tehotenstva či dojčenia.

Prečítajte si aj: Kávy sveta – spoznajte svet vďaka káve

konzumácia káva v tehotenstve

Tehotenstvo a káva

Môžu tehotné ženy piť kávu?

Len čo zistíte, že ste tehotná, nemusíte kávu zo svojho jedálnička vylúčiť nadobro. Je pravda, že v minulosti sa tehotným ženám odporúčalo úplne sa vyhnúť káve a iným formám kofeínu, avšak najnovšie výskumy ukazujú, že mierne množstvá sú bezpečné, pokiaľ dodržíte určité preventívne opatrenia (dodržiavanie jedálnička, prijímanie bezpečného odporúčaného denného množstva kofeínu, atď.).

Alternatívou môže byť pitie bezkofeínovej kávy, ktorá obsahuje len malé množstvo kofeínu a chuťou je veľmi podobná normálnej káve. Autori štúdie z roku 2017 dospeli k záveru, že bezkofeínová káva nemá žiadne škodlivé účinky na zdravie. Ako sme spomenuli vyššie, napriek svojmu názvu, bezkofeínová káva obsahuje určité množstvo kofeínu. Podľa Ministerstva poľnohospodárstva Spojených štátov amerických (USDA) obsahuje typická šálka bezkofeínovej kávy 2 miligramy kofeínu. V našej ponuke nájdete bezkofeínovú kávu s príchuťou čokolády, mandlí či orieškov, ktorú si určite zamilujete.

môžu tehotné ženy piť kávu?

Koľko kofeínu je bezpečné prijať počas tehotenstva?

Súčasné výskumy Americkej akadémie pôrodníkov a gynekológov (ACOG) a ďalších odborníkov tvrdia, že pre tehotné ženy je bezpečné konzumovať až 200 miligramov kofeínu denne. Väčší príjem kofeínu môže zvýšiť riziko potratu, hoci existujúce dôkazy nie sú dostatočne presvedčivé.

Obsah kofeínu sa v rôznych značkách čaju a kávy líši a tieto nápoje nie sú jedinými dôležitými zdrojmi kofeínu v potrave, viď tabuľka nižšie. Aj práve tomu vám odporúčame poznať svoj jedálniček a kontrolovať si jedlá a nápoje, ktoré konzumujete.

zdroje kofeínu v potrave

Tipy ako obmedziť príjem kofeínu počas tehotenstva

1.Zamyslite sa nad tým, prečo vlastne kofeín potrebujete.

Je to kvôli chuti kávy, po ktorej tak túžite? Ak áno, ochutnajte kvalitný bezkofeínový nápoj a vychutnajte si chuť kávy bez kofeínu. Neviete sa vzdať sladených nápojov? Okúste radšej perlivé minerálky, sladené džúsy alebo šumienky. Ste závislá na energetických nápojoch? Doprajte si zdravšiu energiu z občerstvenia zloženého z komplexných sacharidov a bielkovín, ktorú nájdete v syroch, ovocí alebo orechoch. Ďalším riešením je pravidelné cvičenie a dostatočný a kvalitný nočný spánok.

2.Doplňte si energiu staromódnym spôsobom.

Jedzte menej a častejšie – takto zaručíte, že vaša hladina cukru v krvi nebude klesať a vy budete mať dostatok energie. Jedálniček obohaťte konzumáciou zeleniny a ovocia.

3.Vedzte, že kofeín na vás číha z každej strany.

Ak sa predsa len konzumácie kofeínu nevzdáte, dodžiavajte bezpečné denné množstvo jeho príjmu (200 mg).

ako obmedziť príjem kofeínu počas tehotenstva?

Dojčenie a káva

Môžu dojčiace ženy piť kávu?

Dojčenie môže byť vyčerpávajúce, najmä v dňoch, kedy spí bábätko nepravidelne a budí sa niekoľkokrát za noc. Ranná šálka kávy môže čerstvej mamičke pomôcť zvládnuť spánkovú depriváciu, avšak mnohé z vás trápi otázka, či počas dojčenia môžete piť kávu. Dobrou správou je, že pokiaľ je príjem kofeínu v norme, kofeín je pre dojčiace ženy a dieťatko neškodný.

Pitie bezkofeínovej kávy je rovnako bezpečné, alebo dokonca bezpečnejšie ako pitie kávy obsahujúcej kofeín. Avšak, bezkofeínová káva je kyslá, čo môže ovplyvňovať množstvo železa v materskom mlieku.

pitie kávy počas dojčenia

Koľko kofeínu je bezpečné prijať počas dojčenia?

Telo metabolizuje väčšinu kofeínu v káve skôr, ako sa dostane do materského mlieka. Avšak, dojčiace ženy by mali zvážiť obmedzenie príjmu kofeínu na približne 200300 miligramov denne. Toto množstvo kofeínu zodpovedá 2–3 šálkam kávy. Hladina kofeínu v materskom mlieku vrcholí 1-2 hodiny po pití kávy.

Je nepravdepodobné, že by konzumácia väčšieho množstva kofeínu dieťaťu ublížila. Avšak, extrémna konzumácia kofeínu (viac ako 10 šálok kávy denne), môže u dieťaťa spôsobiť nevoľnosť či nervozitu.

koľko kofeínu môže prijať dojčiaca žena?

Výhody a riziká konzumácie kofeínu počas dojčenia

Kórejská štúdia nezistila žiadne vážne riziká pitia kávového kofeínu počas dojčenia ani pre matku, ani pre dieťa, najmä pri miernej konzumácii 1-2 šálok kávy denne. Niektorí ľudia sa domnievajú, že kyseliny v káve môžu znížiť obsah železa v materskom mlieku, aj keď v súčasnosti nie sú k dispozícii žiadne vedecké dôkazy, ktoré by to potvrdzovali. Neexistujú ani dôkazy o tom, že kofeín by priamo prospieval dieťaťu. Veríme, že naše rady vám pomohli objasniť nejasnosti o tom, že káva počas tehotenstva či dojčenia môže ostať vo vašom jedálničku, pokiaľ to s jej pitím, samozrejme, nepreháňate.

Nezabúdajte naše tipy sledovať na Facebooku či Instagrame.